Mudanya Çiçek Mağazası Ata İrfan Acun

Zeytinlikler içinde güzel bir mahalle olan Aydınpınar’da zamanın tüm yıpranmışlığına rağmen kısmende olsa ayakta kalmaya çalışan Hagios Apostoloi Kilisesi kültür mozaiğimizdenden biri.  1846-1870 yılları arasında Bursa Metropoliti Konstantios döneminde yapıldığı bilinen kilise, iki asırdır varlığını sürdürüyor. Eski adı Misebolu olan eski Rum yerleşimi Aydınpınar’daki kilise, 1922 yılından sonra camiye dönüştürülmüş ve çan kulesi bir süre minare olarak kullanılmıştı.

Geçirdiği onca zamanda defalarca işlem gören tarihi yapıdaki çan kulesi daha sonra yıkılarak yerine 1952-1956 arasında minare yaptırıldı. 1980 yılında yeni caminin yaptırılmasıyla zamana direnen bu yapı, kendi haline bırakıldı. Giriş kapısı üzerindeki alınlıkta yer alan 1901 tarihli yazıtından, bu tarihte onarım gördüğü anlaşılan yapı, önemli bir eser olarak Mudanya’nın değerleri arasında yer alıyor. Dikdörtgen planlı büyükçe bir yapıda olan kilise her ne kadar harap edilse de duvarları sapasağlam ayakta... Giriş kapısının sağ tarafındaki en üstteki köşede taşa oyulmuş bir haç işareti dikkati çekerken, özellikle ahşap süslemelerin yer aldığı işlemeler, tahribata rağmen göz kamaştırıyor.

Oyma tekniği, motifleri, orijinal vitraylarıyla görsel bir şölen sunan yapının bazı duvarlarında ise kalem işi dua ve ayetler yer alıyor. Kilisenin ana giriş kapısının üstünde Latin Alfabesi ile Rumca yazılmış olan mermer kitabesinde; geçmişin tozlu sayfalarından bugüne uzanan bir söz dikkati çekiyor: “Tanrım evlerin ne kadar sevilir.”

 Apostoloi ( Aydınpınar )Kilisesi Konumu;

AYDINPINAR (MISEBOLU) CHURCH


A beautiful district in olive groves, Aydınpınar adds up to cultural mosaic of Mudanya with Hagios Apostoloi Church… The church was reportedly constructed in the time of Bursa Metropolitan Bishop Konstantios between 1846 and 1870, is still standing after two centuries. Aydınpınar was actually a Greek settlement called Misebolu.

After 1922, the church was transformed into a mosque and belfry was employed as minaret. This historical monument underwent several reparations in various periods. Eventually, the belfry was demolished and a minaret was erected instead between 1952 and 1956. Upon the construction of a new mosque in 1980, the old building was abandoned. 1901 dated epitaph on the gate indicates the year of reparation. The church is still an important asset for Mudanya. The walls of this church with big rectangular plan are still intact despite all devastation…

There is a cross on the stone at top right corner of the gate. Wooden carvings are still wonderful in spite of degradations. Engravings, motifs and original leaded glasses offer a visual feast; while some walls display hand-carved prayers and verses. On the main gate, the Greek marble epitaph written in Latin alphabet stands out with the following words: “Oh Lord! How beloved are your homes.”

 

Sosyal medyada bizi takip edin

Bu hafta öne çıkanlar