Güncel Haber

Bursa şehir merkezinin ilk demiryolları ile örülmesi fikri 1904 yılında doğdu. Hacı Kâmil Efendi Zade Arif Bey, Bursa’da atlı tramvay yerine ilk elektrikli tramvayı kurup işletmek amacı ile başvuruda bulunmuş. Hacı Kamil Efendinin yapmış olduğu bu başvuru Payitaht tarafından kabul edilmemiş. Daha sonra Payitaht tarafından tramvay kurma ve işletme hakkı Belediyeye devredilmiş.17 Şubat 1905 yılında Aşkudere eşrafından Süleyman oğlu Mehmet Ali Ağa Payitahttan başvuru referansı ile Belediye ye tramvay kurma ve işletme için başvuru yapmış olmasına rağmen bu girişimler şartların yerine getirilememesi ile sonuçsuz kalmış.

Taahhütleri yerine getiremeyen, Mehmet Ali Ağa almış olduğu hakları, 20 Temmuz 1909 tarihinde Belediye ye iade etmiş. Daha sonra 12 Temmuz 1913 yılında tekrar edilen ihalenin sonucunda Oropedi Mauri Matis efendi ile yapılan sözleşme sonrasında tramvay hatlarının açılması ve malzemelerin tamamlanmasına başlanmış. Bu arada tramvay için gerekli olan elektriğin üretilmesi için fabrika çalışmalarının başlanmış olması 1.Dünya Savaşının başlaması ile sonuçsuz kalmış.

1.Dünya savaşından sonra 23 Haziran 1924 yılında Tenvir Ve Kuvve-i Muharrike-i Elektrikiye Türk Anonim Şirketi adında bir şirket kurulmuş. Elektrik üretilecek santral binasının yanı sıra tramvay depoları ve tamir atölyeleri kurulmaya başlanmış. Cumhuriyetin kurulduğu o günlerde bu santralde üretilen elektriğin sanayide kullanılması ihtiyacı ile tramvay 2011 yılına kadar hayallerde kalmaktan öteye gidememiş.

Atalarımızın 107 yıl önce girişimlerde bulunduğu tramvay hattı kurma ve işletme hayalini dönemin Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe gerçekleştirdi. 2 Ocak 2011 tarihinde temeli atılan çalışmalar ile Zafer Plaza ile Gökdere Meydanı arasındaki T3 tramvay hattının, 28 Mayıs 2011 tarihinde devreye girmesi ile Bursa’da ilk kez tramvay ile yolcu taşınmasına başlandı. Bu başarı burada bitmedi; 12 Ekim 2013 günü Türkiye’de ilk yerli tramvay ’’ İpekböceği’’ Bursa Büyükşehir Belediyesi desteği ile Durmazlar makina firmasına yaptırılarak raylara indirildi.

Daha geçenler de, yani 06.06.2020 günü Bursa Büyük Şehir Belediye Başkanı Ali Nur Aktaş’ın video konferans yöntemi ile yapmış olduğu basın açıklamasında Cumhuriyet caddesinde faaliyet gösteren T3 tramvay hattının geri dönmemek üzere kaldırılabileceğini açıklamıştı.

Bir asırdır yapılabilmesi için birçok girişimlerde bulunulan ve bu hayali gerçekleştiren Belediye Başkanı Recep Altepe’den sonra, bir başka Belediye Başkanı olan Ali Nur Aktaş’ın bu kadar çalışmayı yok sayması ile maddi kayba sebep olabilecek bir karar alması beni şaşırttı. Ali Nur Aktaş, şehir ulaşımında çevreci toplu taşıma araçlarına ne kadar ihtiyaç olduğunu anlamamış, anlaşılan. Dünyanın her ülkesinde çevre dostu ve güvenli ulaşım aracı olan tramvaylar insanların hizmetine sunulurken, Bursa’da kaldırılma düşünceleri insanlara yapılan bir haksızlık olarak görüyorum.

T3 tramvay hattının kaldırılması konusunda yapılan anketin de doğruyu yansıttığını sanmıyorum. Bu konuda çok ciddi çalışmalar yapılması muhakkaktır. Yani daha sonra şehrin yönetiminde bir başka belediye başkanı da Ali Nur Aktaş’ın kaldırmayı düşündüğü tramvay hattını tekrar kurma çalışması yapabilir!

Bursa Cumhuriyet Caddesinde, T3 tramvay hattı yine de kaldırılmak isteniyorsa, Bursa caddelerinden sökülüp Mudanya caddelerine kurulması konusunda ısrarcı olurum.

Mudanya’nın ana caddeleri olan Halitpaşa, Mustafa Kemal Paşa ve İpar caddelerinde trafik kargaşası artarak devam etmektedir. Otoparkı ve yaya kaldırımı olmayan Mudanya Caddelerinde tek şerit, otomobil otoparkı olarak kullanılmakta ve şehir merkezi trafiği kilitlenmektedir. Cumhuriyet Caddesinde, T3 tramvay hattı yine de kaldırılmak isteniyorsa, Bursa caddelerinden sökülüp Mudanya caddelerine kurulması konusunda ısrarcı olurum.

Mudanya’nın merkezinde halkın hizmetine sunulması muhteşem bir gelişme olabilecek tramvay hatt ının, trafik sorununun çözümü konusunda da ciddi bir adım olacağı açıktır. Yukarıda ki caddelerin yanı sıra İstasyon caddesi ile 12 Eylül caddelerini de kapsayacak bu çalışmaların İlçemizin ekonomisine ve turizmine de olumlu yansımaları olacağı aşikârdır.

Mudanya da tramvay ulaşımı konusunda; Bursa Büyük Şehir Belediye Başkanı Ali Nur Aktaş ile Mudanya Belediye Başkanı Hayri Türkyılmaz’ı bir masa etrafında görmeyi arzuluyoruz, neden olmasın.?

Efraim PALA

Game House Playstation Mudanya Nöbetçi Eczaneleri Sunar

Mudanya Nöbetçi Eczaneleri

Sosyal medyada bizi takip edin

facebook'ta mudanya.gen.tr'yi takip edin twitter'da Mudanya.gen.tr'yi takip edin youtube'da mudanyagentr'yi takip edin

Bu hafta öne çıkanlar