Güncel Haber
VİLLA AKAY DÜĞÜN ORGANİZASYON

Değerli büyüklerim, arkadaşlarım, hemşerilerim;
Ben yaklaşık 1 hafta boyunca ziyaret ettiğim İspanya'dan ülkemize henüz yeni döndüm. Tarihi merkezine yılda milyonlarca turistin geldiği Valencia'da 3 gün geçirdim. Buraya arkadaşlarımla görüşmek, hoş vakit geçirmek için geldim. Bununla birlikte şehircilik, belediye ve yerel yönetimler anlayışını irdeleme fırsatım da oldu. Ziyaret ettiğim Valencia’daki belediye uygulamalarını, Mudanya Belediyesi ile karşılaştırmam gereken birçok görüntüyle karşı karşıya kaldım.

Ben yaklaşık 1 hafta boyunca ziyaret ettiğim İspanya'dan ülkemize henüz yeni döndüm. Tarihi merkezine yılda milyonlarca turistin geldiği Valencia'da 3 gün geçirdim. Buraya arkadaşlarımla görüşmek, hoş vakit geçirmek için geldim. Bununla birlikte şehircilik, belediye ve yerel yönetimler anlayışını irdeleme fırsatım da oldu. Ziyaret ettiğim Valencia’daki belediye uygulamalarını, Mudanya Belediyesi ile karşılaştırmam gereken birçok görüntüyle karşı karşıya kaldım. 

Mudanya Belediyesi'nin kent mobilyaları (Mudanya Belediyesi'nin son satın alımı ile kamuoyunda tabut olarak yer edinen) ve yol döşemeleri (Giritli Mahallesi'nde kısa zaman önce mevcut döşemeleri değiştirmek için kullanılanlar) ile ilgili dile getirmek gereken birçok şey var. Yurtdışında çektiğim 4 fotoğraf ile Mudanya'da mevcut olanları numara sırasına göre irdelediğimizde kıyas yapmanın daha kolay olacağı kanaatindeyim.

Kıyas 1: Caddelerin gerekli görüldüğü yerlerde trafiğe kapatılması; tabut olarak gündeme gelen kent mobilyaları ile değil, dokuya uygun bir şekilde yerde sabitlenmiş beton destekler ve bu desteklere bağlı zincirle yapılmış. Sanki caddeye bir duvar örmekten ziyade, pencere açılmış, Sonuç çok daha doğal, özgün ve iktisadi olmuş.

Kıyas 2: Caddeler trafiğe kapandıktan sonra içine kent mobilyaları(!) konulmaya devam edilmemiş. Trafiğe kapattığınız yere niçin otoparkı engellemek düşüncesiyle kent mobilyası koyuyorsunuz ki? Bu israfa yol açmıyor mu?

Örnekteki resimde, yolda kaldırım çizgisi korunmuş. Kaldırım için az da olsa yükseklik sağlanmış. Bizim Giritli Mahallesi'ndeki sokaklar, Valencia'daki sokak örneğine göre çok geniş olması rağmen kaldırım vb. hiçbir uygulama düşünülmemiş. Aynı zamanda yürümeyi ve gerekli zamanlarda araç ilerlemesini zorlaştıran pürüzlü ve yüzeyi engebeli malzemeler değil, daha düzgün yüzeyli kaplamalar kullanılmış Valencia'daki örnekte. Mudanya’daki imalat keşke erişimi ve ulaşımı daha kolay sağlayacak malzemelerden yapılsaydı.

İspanya Valencia Fotoğraflar

Kıyas 3: Tek tip ve geniş alan kaplayan değil, sıralanması geçişlerle estetik hale getirilen, daha dikey çalışan, ağaç dikilebilen ama genelinin Mudanya Belediyesi'nin koymayı uygun gördüğünden daha minik ve masrafsız olduğunu söyleyebileceğim kent mobilyaları kullanılmış. Bu arada kıyas görüntüsü 800.000 kişinin yaşadığı Valencia'nın en büyük meydanı Plaza de Ayuntamiento’dan (Belediye Meydanı). Mudanya Belediyesi niçin bu kadar büyük ve sınırlı tipte kent mobilyası almak zorunda kaldı? Burada bir estetiği göz ardı eden bir vizyon sıkıntısı yok mu?

Kıyas 4: Bu fotoğrafta; daha küçük boyutta, daha seyrek ve gerekli görüldüğü alanlarda kullanılarak yaya ve taşıt trafiğinin düzenlenebildiği kent mobilyaları görülmekte. Yani kent mobilyaları hem taşıt hem yaya trafiğinin aktif olduğu hatlarda ayırıcı olarak kullanılmış. Peki Mudanya Belediyesi sadece yayaların dolaşımına uygun gördüğü bu büyük alanın içlerinde neden bu kadar çok kent mobilyası(!) kullanmış? Yayayı, yayadan mı ayırmaya çalışmış? Ne kadar da mantıklı (!) Madem araçlar girmesin isteniyor ve sadece yayaların hareket etmesi isteniyor, bari insanların dinlenmek isteyeceği zaman oturabileceği saksı olmayan türdekiler satın alınsaydı?

Mudanya Giritli Mahallesi Fotoğraflar

Uzun sözün kısası; kullanılan malzemeler uyumsuz, kullanılma mantığında hata var, estetik anlayışı beklentiyi karşılamıyor, satın alınan sayısı ise gerekenden fazla. Mudanya Belediye Başkanı Sn. Hayri Türkyılmaz; 700 adet dikdörtgen, 500 adet yuvarlak saksı toplamda 1200 kent mobilyası alınmış olduğunu açıklamıştı yaklaşık 10000 nüfuslu bir alanı, bölge sakinlerinin fikri alınmadan trafiğe kapatmak için. Ben Valencia yüz binlerce nüfuslu Valencia şehrinin merkezinin araç trafiğine kapalı tarihi merkezinde 3 gün boyunca gezdim. 120 tane bile irili ufaklı kent mobilyası göremedim.” Daha büyük Valencia’daki 120 nere, daha ufak Mudanya’daki 1200 nere.” Bu kadar da bonkör olmamızın sebebi ne? Mudanya Belediyesi'nin böyle satın alma kararlarını hangi ortamlarda, hangi teknik gerekçeler ve danışmanlıkla ve kimlerin karar vericiliğiyle alındığını ve metrajların nasıl hesaplandığını çok merak ediyorum.

Sonuç olarak Mudanya Belediye başkanı Sn. Hayri Türkyılmaz tarafından çağdaşlık, bilimin ışığı gibi kavramlar sık sık kullanılıyor ama ortada maalesef aksi yönde sonuçlar var. “Proje demokrasisi” iddialarının gölgesinde, projenin uygulandığı bölgedeki sakinlerin asabı çok bozulmuş durumda ve uygulamadan memnuniyetsizlik söz konusu. Mudanya Belediyesi'nin yaptığı yatırımların, fikirlerinde de tasarımlarında da imalatlarında da çok sık mantıksızlıklar ve hatalar görmeye başladık. Bence güncel ve çağdaş şehircilik anlayışının çok uzağında kaldığımız bir Mudanya'da yaşamak durumunda bırakılmaya başlandık.

Daha güzel bir Mudanya için belediye çalışmalarında daha az inat, daha az kin; daha çok çağdaş örnek ve daha çok bilime ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum – SÖZDE değil GERÇEKTE.
Çok samimi duygu ve düşüncelerle.

Emre Akdemir
AK Parti Mudanya Belediye Meclis Üyesi
Harita ve İnşaat Mühendisi