Mudanya Belediye Başkanı Deniz Dalgıç, 2024 yılı Kasım ayında yapılan belediye meclis toplantısında, muhalefetin karşı oylarına rağmen oy çokluğuyla kabul edilen kırsal mahalle ve kırsal yerleşik alan sınırlarına ilişkin kararı Aralık ayı belediye meclisi toplantısında geri çekti. Karar, yeniden değerlendirilmesi ve ayrıntılı bir şekilde raporlanması için İmar, Hukuk ve Plan Bütçe komisyonlarına gönderildi. Başkan Dalgıç konunun çok aciliyeti olmadığını ve asıl önemli olanın adaletin sağlanması olduğunu vurguladı.

YUSUF ALPER ÖMEROĞULLARI 'YANLIŞTAN DÖNÜLÜYOR'
AK Parti Grup Sözcüsü Yusuf Alper Ömeroğulları, söz konusu komisyon raporlarında şerh koyduklarını ve Kasım ayı meclis görüşmelerinde de ret oyu verdiklerini hatırlatarak, belediyenin sosyal medya hesaplarında sanki kararın kabulüne dair bir mesaj verilmiş gibi göründüklerini söyledi.
Ömeroğulları, bu durumun düzeltilmesini talep etti ve alınan kararın komisyona geri çekilerek yeniden oylanmasını “yanlıştan dönülüyor” şeklinde değerlendirdi. Ömeroğulları, AK Parti'nin köylünün, çiftçinin yanında olacağını ve hak kaybı yaşanmaması için çabalarının aralıksız devam edeceğini vurguladı.
BAŞKAN DENİZ DALGIÇ 'GÖZDEN KAÇMIŞ BİR DURUM OLABİLİR'
Belediye Başkanı Deniz Dalgıç, sosyal medya paylaşımlarıyla ilgili özür dileyip, kararın arkasında olduğunu söyledi. Geçmiş meclis toplantısında alınan kararı yanlış bulmadığını belirten Dalgıç, “Eğer yanlış bir karar olduğunu düşünseydik, oy verip geçirmezdik. Ancak bir talep geldi ve bazı konuların gözden kaçmış olabileceği düşüncesi var. Belki bazı noktalarda değişiklik yapılabilir. Sosyal medya paylaşımlarımda kullandığım her kelimenin arkasındayım” dedi. Başkan Deniz Dalgıç AK Parti Grup Sözcüsü Yusuf Alper Ömeroğulları'nın söz konusu durumu VETO olarak ifade etmesi üzerine konunun teknik olarak veto olarak gözüktüğünü ancak amacının veto olmadığını başka bir yol bulunmadığı için kararı geri çektiğini söyledi. Başkan Dalgıç konunun çok aciliyeti olmadığını ve asıl önemli olanın adaletin sağlanması olduğunu vurguladı.
BAŞKAN VETOSU YİYEN KARAR, ÜÇ KOMİSYONA YOLLANDI
Başkan Dalgıç, kaçak inşaatlar ve vergide adalet gibi konularda da açıklamalarda bulundu. Kaçak inşaatlara engel olunması gerektiğini ve vergide adaletin sağlanmasının önemli olduğunu belirten Başkan Dalgıç, "Mevcut durumda bazı haksızlıkların olduğunu düşünüyorum. En önemli şey adaletin sağlanması. Bu konular komisyonlarda detaylıca görüşülüp raporlanmalı. Çok büyük ihtimalle, geçtiğimiz mecliste aldığımız karardan farklı bir sonuç çıkmayacak ama bu kararı yeniden İmar, Hukuk ve Plan Bütçe komisyonlarına göndermeyi talep ediyorum" dedi. Kasım ayı meclis kararının komisyonlara geri çekilmesi, oybirliğiyle kabul edildi.
2024 YILI ARALIK AYI MUDANYA BELEDİYE MECLİSİ TOPLANTISI CANLI YAYIN VİDEO KAYDI
16 DAKİKA .30 SANİYE SONRASI
2024 KASIM AYI MECLİSİ'NDE NELER OLMUŞTU?
KASIM 2024 Mudanya Belediye Meclisi Toplantısı Gündem 10: İmar Komisyonu ve Plan ve Bütçe Komisyonu’nun 2024/230 Sayılı; Kırsal Mahalle/Kırsal Yerleşik Alan Sınırları ile ilgili Ortak Raporu'nun oylanmasında dikkat çekici diyaloglar yaşandı. Muhtarların KABUL oyuna itirazları kameralara yansımıştı.
Mudanya Belediye Meclisi'nin AK Parti'li İmar Komisyonu Üyesi olan Emre Akdemir;
"Bu komisyon raporuna göre Mudanya'mızın 369000 dönümlük yüzölçümünün yaklaşık 330000 dönümü kırsal alan olma özelliğini yitiriyor. Bu yaklaşık yüzde 90’a denk gelmektedir. Köy diye bildiğimiz mahallelerimizin hemen hemen tamamının köy merkezi dışındaki arazileri, arsaları, binaları; vergi ve harç muafiyetini yitirecektir. Bu alanlarda İçme ve kullanım suyu olarak belirlenen ücretler 4 katına kadar çıkabilecektir. Biz bu komisyon raporunun onaylanmasıyla alınacak kararı birkaç sebeple reddediyoruz." diyerek gerekçelerini rakamsal verilerle sıraladı. Başkan Deniz Dalgıç ise köy vasfını kaybetmiş alanlarda vergi adaletsizliklerine kılıf olan kırsal mahalle sınırlarında değişiklik yapıldığını vurgulamıştı.
Sonuç olarak Mudanya'nın Tirilye ve Çağrışan mahalleleri, 2024 yılı Kasım ayı belediye meclisinde kırsal yerleşik alan sınırından çıkarılmıştı.
Göynüklü’nün 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı’nda yer alan 'kırsal yerleşik alan' sınırındaki parsellerin tamamı, onaylı kırsal yerleşim alanı sınırları bulunan 22 mahalle ve kırsal alan sınırı olmayan 10 mahalledeki tapu kayıtlarında 'köy içi' yazan parseller, 'kırsal yerleşik alan' olarak kabul edilmişti. Bademli ve Hasköy mahallelerinin kırsal sınırlarında ise herhangi bir değişiklik yapılmamıştı.
Mudanya Belediye Meclisi'nde kırsal alan düzenlemeleri, yaklaşık bir saat süren tartışmaların ardından, AK Parti ve MHP'li üyelerin 8 ret oyuna karşılık CHP'li üyelerin 19 kabul oyu ile meclisten geçmişti.
2024 YILI KASIM AYI MUDANYA BELEDİYE MECLİSİ TOPLANTISI CANLI YAYIN VİDEO KAYDI
AK Parti Belediye Meclis Grubunun Kasım Ayı Meclisinde Yaptığı Açıklamanın Tam Metni
Bu komisyon raporuna göre Mudanya’mızın 369000 dönümlük yüz ölçümünün yaklaşık 330000 dönümü kırsal alan olma özelliğini yitiriyor. Bu yaklaşık yüzde 90’a denk gelmektedir. Köy diye bildiğimiz mahallelerimizin hemen hemen tamamının köy merkezi dışındaki arazileri, arsaları, binaları; vergi ve harç muafiyetini yitirecektir. Bu alanlarda İçme ve kullanım suyu olarak belirlenen ücretler 4 katına kadar çıkabilecektir.
Biz bu komisyon raporunun onaylanmasıyla alınacak kararı birkaç sebeple reddediyoruz.
1) Birinci olarak Gerekçe ve Sonuç Uyuşmazlığı olduğunu düşünüyoruz: Bu konu komisyonumuza 1/1000 ölçekli imar planların onaylanması, nüfus artışı yaşanması vb. gerekçelerle doğan ihtiyaçtan gelmiştir. Buna rağmen imar planı olmayıp aynı zamanda nüfusu son 10 senede düşen mahalleler olan Çepni, Akköy, Yalıçiftlik, Hançerli, Kaymakoba, Çayönü, Söğütpınar, Evciler, Çınarlı, Yaylacık, Yamanköy, Çamlık, Emirleryenicesi’nde Kırsal Mahalle Sınırları daraltılarak Kırsal Yerleşik Alan Tespiti yapılmıştır.
2) Diğer bir gerekçe olarak komisyonlarımız bu konuyla ilgili olarak sadece 2 kez toplanmıştır. Maalesef bu konuyla ilgili ne sahaya çıkma fırsatımız olmuştur ne de uydu görüntüleriyle sınırları çakıştırabilip inceleme fırsatımız olmuştur. Kararlar; sahadaki mevcut durumdan ziyade; tapu kayıtları köy ve imar sınırlarına göre teorik olarak kararlaştırılmıştır. Ancak bundan önceki dönemde yapılan kırsal mahalle ve kırsal yerleşik alan tespitlerinde çalışmalar yaklaşık 1 sene sürmüş, komisyonlar en az 10 kere toplanmış, sahada incelemeler yapılmıştır.
3) İmar ve Plan Bütçe Komisyonları olarak bizler prensipte karar alırken mahalle muhtarlarımızın da sürece dahil olmasını konuşmuştuk. Hatta muhtarlarımızdan da bu yönde talep gelmişti. Önceki meclis toplantımızda muhtarlar dernek başkanı Levent Aşçı Bey de bu talebi size getirmişti ve siz de olur vermiştiniz. Ancak hiçbir muhtarımızı bu sürecin içine dahil edemedik. Süre doldu.
4) Daha mühim gerekçelere gelecek olursak,
KIRSAL MAHALLE VE KIRSAL YERLEŞİK ALAN YÖNETMELİĞİ’nde
Kırsal mahalle: bu yönetmelik kapsamında belirlenen tüm mahalleyi,
Kırsal yerleşik alan: bu yönetmelik kapsamında belirlenen ve tamamı kırsal mahalle olarak tespit edilmeyen mahallelerde minimum on bin metrekareden oluşması gereken kırsal alanı belirtmektedir.
4. maddenin 3. fıkrasında
“Bir mahallenin kırsal mahalle olarak tespit edilebilmesi için;a) Kırsal yerleşim özelliğinin devam etmesine,
b) Şehir merkezine olan uzaklık ve ulaşım durumuna,
c) Belediyelerin yol, su, kanalizasyon, katı atık, toplu taşıma gibi hizmetlerinden faydalanıp faydalanamamasına,
ç) Mevcut yapılaşma durumunun kırsal niteliğinin devam etmesine,
d) İmar mevzuatı uyarınca yerleşik ve gelişme alanları içinde olup olmaması,
e) Sosyo-ekonomik olarak; kırsal nüfus oranının yüksek olması, yüz ölçümünün önemli bir kısmını tarım, orman, mera, yaylak ve kışlak arazilerinin oluşturması, tarımsal üretimin, hayvancılık ve orman faaliyetlerinin başlıca geçim kaynağı olup olmamasına bakılır.“Kırsal Yerleşik Alan Tespiti”yle ilgili kısımda;
5. maddenin 1. Fıkrasında;
Uygulamanın mahalle düzeyinde yapılması esastır. Bununla birlikte mahalle bütünlüğü içinde yukarıda bahsettiğim şartları taşımaması nedeniyle kırsal mahalle olarak tespit edilemeyen mahallelerdeki on bin metrekareden az olmayan alanlar, kırsal yerleşik alan olarak belirlenebilir.
Buradaki en önemli konu, belirtilen uygulamanın mahalle düzeyinde, yani mahallenin tamamında yapılması esasıdır ve sorulması gereken soru; yönetmeliğin mahalle düzeyinde yapılmasını esas olarak belirttiği, kırsal nüfus oranının yüksek olduğu; önemli bir kısmını tarım, orman, mera arazilerinin oluşturduğu; sakinlerinin çoğunun tarım ve hayvancılıkla uğraştığı Akköy, Balabancık, Çamlık, Çayönü, Çekrice, Çepni, Çınarlı, Dedeköy, Dereköy, Eğerce, Emirleryenicesi, Esence, Evciler, Hançerli, Işıklı, İpekyayla, Kaymakoba, Küçükyenice, Mesudiye, Mirzaoba, Orhaniye, Söğütpınar, Ülkü, Yalıçiftlik, Yaman, Yaylacık, Yörükyenicesi Mahallelerinden hangi sebeple tarım arazilerini ve tarımsal - hayvansal üretim alanlarını kırsal alan kapsamından çıkaralım? Lakin komisyon çoğunluğunun kararına göre bu saydığım mahallelerin hepsi yönetmeliğin ruhuna aykırı şekilde köyler, köy gelişme sınırlarına bakılarak mahalle sınırı içinde bulunan tarım arazilerinden ayrılmışlardır. Bunların istisnasız hepsi, hangi ekonomik ve sosyal gerekçelerle kırsal mahalle statüsünden alınmışlardır, bu mahallelerdeki hemşehrilerimiz hangi makul gerekçelerle yönetmeliğin sağladığı vergi ve harç muafiyetlerinden ve indirimlerinden mahrum kalacaklardır? Bu mahallelerden Mesudiye, Eğerce, Söğütpınar ve Esence’nin sahil bölgeleri, tarım ve hayvancılık açısından biraz önce saydığım 27 mahalleden ayrışabilirler;
lakin bu kırsal mahallelerin, yönetmelikte belirttiği şekliyle şehir merkezine uzaklığı, ulaşım durumu ve altyapısal eksiklikler sebebiyle kırsal mahalle statüsünden çıkarılması tartışmaya yine açıktır.Köy yerleşik alanı yıllardır belirlenmemiş olan Mesudiye, Eğerce, Çamlık, Kaymakoba, Orhaniye ve İpekyayla sakinlerinin vay haline. Tapularda Köyiçi yazmıyorsa cezalı hale düşüyorlar, devletin verdiği haklardan göz göre göre mahrum kalıyorlar.
Çağrışan ve Göynüklü’de önceki dönem belediye meclisinin onayladığı imar planlarının itirazlarını irdelerken, köy merkezlerini her zaman kırsal yerleşim alanı olarak ele almıştık. Bu iki mahalle merkezinde vatandaşlarımız genelde tarımla uğraşmaktadır.
Trilye’de ise belli turistik işletmeler ve dükkanlar haricinde nüfusun hemen hemen tamamı tarımsal faaliyetlerle uğraşmaktadır. Trilye Doğal Sit Planları ve Trilye Kentsel Sit Planları yürürlükte değildir. Buna rağmen Çağrışan köy merkezinde, Göynüklü yukarı ve orta mahallede ve Trilye’nin tamamında mevcut “Kırsal Yerleşik Alan Tespitleri” kaldırılmıştır. Bu durum; yönetmeliğin dördüncü maddesinde geçen ”muafiyet ve indirimler göz önünde bulundurularak belediye sınırları içinde benzer durumda olan yerler bakımından adalet, eşitlik ve genellik prensipleri de dikkate alınır.” prensibiyle çelişmektedir.Bunun haricinde komisyon raporunda köy gelişme sınırı baz alınarak kabul edilen ve kırsal yerleşik alan tespitinin içinde kalan parsellerde “3 Katlı Betonarme Mesken, Havuz Ve Arsası” nitelikli tapuya rastlanılmıştır. Böyle bir gayrimenkul sosyoekonomik açıdan diğerlerinden ayrışmamakta mıdır? Bu durum ne kadar adildir? Niçin villa tipi havuzlu bir mesken kırsal yerleşim alanlarına sağlanan muafiyetten faydalanabilsin? Görüldüğü gibi imari sınırlar bile bizleri yanıltabilmektedir. Yerinde incelemek önemlidir.
Diğer taraftan bakacak olursak, kırsal mahallelerde ya da kırsal yerleşik alanlarda, yasal veya kaçak şekilde siteleşmiş mesken toplulukları ya da tarım ve hayvancılık dışı ticari tesisler de yapılmış olabilir. Bu kapsamdaki yerlerin, yerinde incelenmesi ve karara bağlanması uygundur. Bunların tespiti ve sisteme işlenmesi açısında kırsal alan tespitindeki gibi minimum on bin metrekare koşulu yoktur. Önümüzde bir engel yoktur.
Sonuç olarak bizler, 08.01.2024 tarihinde Büyükşehir Belediye Meclisi’nde son haliyle onaylanan Kırsal Mahalle ve Kırsal Yerleşik Alan Tespitleri’nin bundan sonraki genişleme ve daraltmalara yol gösterecek şekilde temel alınmasını istiyoruz. Genişletilecek veya daraltılacak alan varsa yerinde görülerek işlenmesini talep ediyoruz. Bademli’de, Mürsel’de, Hasköy’de, Çağrışan’da ve birçok yerde benzer incelemeler yapılmıştı. Vergi ve harç muafiyeti adaletinin bu şekilde sağlanacağını düşünüyoruz.
İmar ve Plan Bütçe Komisyonlarının çoğunluğunun kabul ettiği bu kararı; 27 Mahalleyi, yönetmelikte belirtilenin aksine ve yönetmelikte beklenen koşullara haiz olmadan Kırsal Mahalle’den Kırsal Yerleşik Alana daralttığı için ve Çağrışan, Göynüklü ve Trilye kırsal merkezlerini sürdürülen tarımsal faaliyetlere rağmen kırsal yerleşik alan statüsünden çıkardığı için, vatandaşımızı vergi ve harç muafiyetlerinden ve indirimlerinden yönetmelik ruhuna aykırı bir biçimde mahrum bıraktığı için reddediyoruz.
Teşekkürler.